Pro dobré hojení ran důležitá je i správná výživa!

Pro dobré hojení ran důležitá je i správná výživa!

Kožní rány vznikají následkem různých poranění, popálenin, chirurgických zákroků, vředů či cukrovky. Ve všech případech je důležité při rekonvalescenci nezapomínat na vhodné stravování. Tento aspekt může být pro zdárné hojení rány rozhodující.

Na dietu zapomeňte

Léčíte-li se s nějakým poraněním, dbejte na adekvátní příjem kalorií. Ty jsou nezbytné pro dodání další energie, která je potřebná ke správnému a rychlému hojení ran. Příjem kalorií by se měl v době zotavování zvýšit o 30 až 35 kalorií na 1 kilogram tělesné hmotnosti. Rozhodně se nesnažte držet dietu a snižovat váhu! Mohli byste totiž významně zpomalit hojicí proces.

Jídelníčkem ke zdraví

  • Bílkoviny. Proteiny jsou klíčovou živinou při hojení. Pomáhají totiž vytvořit novou tkáň, díky níž se rány uzavřou. Proteiny jsou také důležité v boji s bakteriální infekcí, ke které může dojít zejména v případě otevřených ran. Cílem by mělo být zvýšení konzumace bílkovin o 1,2 g na každý kilogram tělesné hmotnosti, minimálně se doporučuje 75 až 100 g bílkovin na den.
  • Tuky. Dobrým zdrojem tuků, které podporují hojení ran, je maso (červené a bílé), ryby, vejce a játra. Výborné jsou též plnotučné mléčné výrobky, jako je mléko, sýr, máslo, smetana či jogurty. Konzumovat lze i luštěniny, ořechy a oleje. Má-li pacient nadváhu, je lepší nahradit živočišné tuky rostlinnými, ale vyloučit je úplně není dobré.
  • Vitamin C. „Céčko“ je nezbytné pro syntézu kolagenu, což je bílkovina, která je základní stavební hmotou pojivových tkání kůže. Vitamin C je také nezbytnou součástí imunitního systému, a může tak pomoci tělu, aby nepodlehlo infekci. Denně byste měli přijmout 60 až 75 mg, při hojení se tato dávka zvyšuje až na 100 nebo 200 mg denně. Dobrými zdroji „céčka“ jsou ovocné šťávy, citrusy, rajčata, brambory či tmavě zelená zelenina.
  • Vitamin A. Je součástí epiteliální vrstvy kůže. Najdete ho v oranžovém ovoci a zelenině, například v mrkvi a sladkých bramborách, listové zelenině apod. Potraviny s vitaminem A také obsahují antioxidanty, které regulují zánětlivý proces vyskytující se někdy v důsledku poranění.
  • Zinek. Zinek spolupracuje s proteiny při vytváření nové kožní tkáně a je také důležitým faktorem enzymové aktivity v těle. Najdete ho v libovém mase, drůbeži a korýších. Při hojení je zapotřebí dávka 15 až 25 mg zinku denně.

(aši)

Zdroj: http://www.livestrong.com/article/86479-nutrition-healing-skin-wounds/ http://www.nestlehealthscience.com.au/Nutrition-Articles/Wound-Care/~/media/Files/NHS/PDFs/24629-Nestle-Nutrition-book_Final.ashx

Datum publikace: 25.11.2012


Čtěte dále