Podzim v pohybu: osm tipů, jak se vyhnout zbytečnému zranění

Podzim v pohybu: osm tipů, jak se vyhnout zbytečnému zranění

Podzim se nese ve znamení návratu pracovních a školních povinností. Po letním lelkování u bazénů a na zahradách se tak mnoho lidí snaží získat zpět svou ztracenou fyzickou kondici. Neúměrná pohybová zátěž v sychravém počasí s sebou ale přináší riziko zbytečných zranění. Přinášíme vám osm tipů, jak předejít zbytečným úrazům při sportu.

Pohybem ku zdraví

Dny se neúprosně krátí a na dveře již pomalu klepe mrazivé období nadcházejících zimních měsíců. S klesající rtutí teploměru vyráží mnoho lidí za nabytím fyzické kondice, o kterou přišli během parných letních dnů. Lékaři jednoznačně schvalují jakýkoliv druh pravidelné fyzické aktivity. Sport v chladném počasí však přináší i svá specifická rizika. Lidský pohybový aparát potřebuje při nízkých teplotách delší čas na rozehřátí. V kombinaci s kluzkým venkovním povrchem tak nejsou vzácností časté úrazy svalů, kloubů i kostí. Ať už sportujete kvůli redukci váhy, či za účelem odbourání pracovního stresu, měli byste se držet určitých pravidel, díky kterým předejdete zbytečným zraněním.

Osm tipů pro bezpečné sportování

  1. Před započetím jakékoliv fyzické aktivity se doporučuje nejprve získat svolení od svého lékaře. To je důležité zejména u jedinců trpících chronickým onemocněním.
  2. Rozcvičte se. Stárnutím dochází ke snížení pružnosti svalů a kloubů. Před zahájením náročné fyzické aktivity proto věnujte 5–10 minut pomalému protahování.
  3. Při sportu se vyhněte třem chybám: „příliš mnoho, příliš rychle, příliš brzy“. Je nad slunce jasné, že chcete rychle získat zpět svou kondici. Přepínání organismu však vede ke vzniku zbytečných zranění.
  4. Držte se 10% pravidla. Nikdy byste neměli zvýšit náročnost své pohybové aktivity o více než 10 % té předešlé.
  5. Najděte rovnováhu v pohybových aktivitách. Při pohybu kombinujte prvky kardiocvičení s posilováním rovnováhy, pružnosti a svalové síly.
  6. Nechte si poradit od odborníka. Kondiční trenéři vám pomůžou s výběrem vhodné aktivity a upozorní vás na chyby, které při sportu děláte.
  7. Dávejte na sebe pozor. Pohybový aparát vás na přetížení upozorní bolestí a fyzickou únavou. V sychravém počasí těmto příznakům věnujte zvýšenou pozornost, mohou předcházet bolestivému zranění.
  8. Odpočinek je nesmírně důležitý. Svalová únava se projevuje do 48 hodin od fyzické aktivity. Pokud bolesti přetrvávají po delší dobu, raději navštivte svého lékaře.

Pravidelný pohyb v podzimním období je ideálním bojovníkem proti únavě a depresím. Sportem tak můžete svému tělu prokázat obrovskou službu. Nic se však nemá přehánět. Pokud toho na svá bedra naložíte příliš, riskujete vznik ošklivých zranění, kvůli kterým budete muset dát sportu na delší dobu sbohem.

(holi)

Zdroj: http://drpeggymalone.com/prevent-autumn-injuries-activities-change-season/

Datum publikace: 30.11.2014


Čtěte dále