Osm tipů pro běžkování bez úrazů

Osm tipů pro běžkování bez úrazů

1. Nad výletem přemýšlejte

Výběr vhodné trasy je základ. Doporučujeme následující:

  • Vyhnout se oblastem s lavinovým nebezpečím.
  • Dobře zvážit svoji fyzickou kondici a podle toho si stanovit délku trasy a převýšení terénu. 
  • Zvolit si spíše zahřívací, snazší cestu, a to hlavně pokud na běžky vyrážíte poprvé po dlouhé době.

Pokud vše naplánujete rozumně, běh na lyžích si vychutnáte. Nebude vás trápit „krátký dech“ a vyhnete se zbytečným úrazům.

2. Vyrazte jen za dobrého počasí

Běžkování za silného sněžení, větru anebo v mlze opravdu není dobrým nápadem. Nejenže vás brzy naprosto vyčerpá, ale hrozí i vyšší riziko zranění nebo ztráty orientace v terénu. Počasí na horách se navíc rychle mění. Sledujte proto dlouhodobé i krátkodobé předpovědi a varování, aby se z výletu ve stopě nestal zlý sen.

3. Dobře se oblečte

Pro pohyb na běžkách je výhodné oděvy vrstvit. Vezměte si proto na sebe spíše více tenčích věcí než jednu pořádně silnou bundu. Umožní vám to plynule reagovat na míru zátěže – jednoduše si cokoli můžete buď svléknout, nebo přidat. Tím se vyhnete přehřátí, či naopak prochladnutí.

4. Neběžkujte sami

Při běhu na lyžích se mnohdy pohybujete po velice odlehlých místech. V případě nouze si se společníkem můžete navzájem pomoci. 

5. Zkontrolujte vybavení 

Nezapomeňte se před výletem ujistit, že máte vše v pořádku – boty vás nedřou, vázání není povolené, vosky jsou funkční apod. Vyhnete se tak nepříjemným puchýřům a často i úrazům.

6. Chraňte se proti slunci

Pokud to počasí vyžaduje, nezapomeňte obličej natřít krémem s ochranným faktorem. Riziko vzniku rakoviny kůže se ani v zimě nesnižuje. Bílý sníh škodlivé ultrafialové záření navíc odráží, takže samozřejmostí jsou i brýle s UV filtrem.

7. Přibalte s sebou

  • Vždycky mějte po ruce nealkoholické tekutiny a podle plánované délky trasy i svačinu. Dostatek tekutin a živin totiž znamená dostatek energie.
  • Neodjíždějte bez nabitého mobilního telefonu. Možnost zavolat pomoc je v případě potřeby k nezaplacení. 
  • Pokud berete léky pro záchvatové stavy (např. na průduškové astma), určitě je nenechte doma. Sport je zátěž a záchvaty mohou přijít nečekaně.
  • Mějte s sebou také minimálně náplast (ideální nouzové řešení, když vás začnou přece jen tlačit boty) a pružné obinadlo s gázou. 

8. Nechte si poradit 

Pokud se dlouhodobě léčíte s nějakou vážnější chorobou, poraďte se o vhodnosti běhu na lyžích s lékařem. Určitě poradí, jak vše přizpůsobit vašim současným možnostem. Pokud byste totiž přecenili síly, můžete si dost uškodit.

(ivh)

Zdroj: http://www.snowfarmnz.com/files/docs/2013/cross%20country%20ski%20-%20ram.pdf

Datum publikace: 16.3.2015


Čtěte dále

Aby běžky „nebolely“

Aby běžky „nebolely“

Věděli jste, že první běžci na lyžích usilovali o medaile již v roce 1924 na zimní olympiádě v Chamonix? Kdysi jediný způsob dopravy v zasněžených... Celý článek