Nejčastější zranění při běhu

Nejčastější zranění při běhu

Běh je pro některé lidi jako droga. Uvolňují se během něho endorfiny − hormony štěstí. Tak lze pochopit to obrovské množství jedinců, kteří sice rádi běhají, ale vlastně nedokážou říct proč. Každý sport má ale svá specifická riziková zranění a ani tento není výjimkou. Pochopení běžeckých zranění je základním předpokladem k jejich účinné léčbě. Pojďme si je představit.

Kyčelní kloub a stehno

Burzitidy kyčelního kloubu. Burzy jsou drobné kloubní váčky vyplněné tekutinou. Vyskytují se v blízkosti kloubů a mírní tření v místech vystavených velkému pohybu. Tyto váčky může především následkem zranění postihnout zánět (burzitida). Burzitida se projeví třeba bolestmi kyčelního kloubu.

Natažení hamstringů. Hamstringy jsou svaly na zadní straně stehna. K jejich poranění dochází nejčastěji při sprintu, především při nedokonalém protažení a prohřátí svalů. Problém se projeví bolestmi a omezenou hybností končetiny.

Únavové zlomeniny v kyčli. Stačí velmi malá zátěž, aby došlo k přelomení dlouhodobě přetěžované kosti. K únavovým zlomeninám dochází nejčastěji u běžců dlouhých tratí. Tato potíž se projeví bolestivostí kyčle, která ale nemusí být příliš významná.

Koleno

Běžecké koleno. Jinými slovy patelofemorální syndrom je bolestivost kolene, která může být způsobena problémy s čéškou nebo vazy kolem ní.

Vymknutí čéšky. Dochází k tomu náhle a projeví se to změnou tvaru kolene a prudkou boletí. Při opakovaných výronech se problém může stát chronickým. Vhodnou prevencí je správné posilování okolních svalů.

Bérec

Stresové zlomeniny. Stejně jako v kyčelním kloubu může dojít ke zlomenině kostí bérce z přetížení i při menší zátěži. Je to mnohem častější u žen než u mužů. Nejvíce se tyto potíže vyskytují u žen, které běhají dlouhé tratě a mají problém s nedostatečnou nebo nevyváženou stravou.

Zlomeniny. Při nešťastném pádu během běhu není výjimkou, že dojde ke zlomenině kosti bérce.

Kotník

Výron kotníku. Jde o jedno z nejčastějších zranění běžců. Dochází k němu při špatném došlápnutí, kdy se kloub dostane do nepřirozené polohy a dojde k natažení, natržení či přetržení vazů kotníku. Problém se často opakuje, protože vazy se již nemusí uzdravit do původního stavu a zůstávají poškozené.

Zánět Achillovy šlachy. Objevuje se při přetížení, projevuje se bolestivostí v oblasti šlachy, a pokud se neléčí, zvyšuje se riziko poškození a prasknutí achilovky.

Noha

Plantární fasciitida. Zánět silné šlachy umístěné na chodidle. Projevuje se bolestí při chůzi a běhu a nemožností došlápnout na patu.

Stresové zlomeniny. Stejně jako v kyčelním kloubu či u kostí bérce mohou zlomeniny z přetížení vzniknout i v oblasti nohy a chodidla. Nejčastěji k tomu dochází u některé z drobných záprstních kůstek. Častější jsou u lidí s vyšší tělesnou hmotností.

Prevence běžeckých poranění

  1. Kupte si vhodnou obuv. Pokud běháte pravidelně nebo hodláte začít, investujte do kvalitní obuvi. Uvidíte, že se vám poběží mnohem snadněji. Moderní běžecké boty jsou odpružené a budou vás mnohem méně bolet nohy, protože obuv tlumí přetížení.
  2. Důkladně se rozcvičte a protáhněte. Všimněte si, že vrcholoví sportovci se před výkonem vždy rozcvičují a protahují. Je nutné prohřát a protáhnout svaly, aby se připravily na zátěž. Nejvíce zranění vzniká právě při nedodržení tohoto postupu.
  3. Poraďte se s lékařem. Nejste-li zcela zdrávi, dříve než začnete běhat, poraďte se se svým lékařem. Tato činnost není příliš vhodná např. pro lidi s nemocnými klouby a srdcem.
  4. Zvyšujte zátěž postupně. Začněte tzv. indiánským během (kus běžíte a kus jdete chůzí) a postupně prodlužujte vzdálenosti, které běžíte. Pokud se hned na začátku přetížíte, druhý den vás bude bolet celé tělo a několik dní běhat nebudete moci.

V rukou odborníků

Pokud u vás i přes preventivní doporučení došlo k poranění, navštivte co nejdříve lékaře, který vás vyšetří a doporučí správnou léčbu. Dle vědeckých studií podporují moderní enzymatické přípravky (např. Apo-Curenzym) hojení kostí i měkkých tkání, např. bolestí svalů a zánětů šlach. Poranění pohybového aparátu se při užívání enzymů hojí rychleji a sportovec se může vrátit ke svým výkonům dříve.

(vesa)

Zdroj: http://orthopedics.about.com/cs/sportsmedicine/a/runninginjury.htm

Datum publikace: 11.11.2012


Čtěte dále