Běháte? Naučte se vyhýbat zraněním!

Běháte? Naučte se vyhýbat zraněním!

Běh je velmi oblíbenou sportovní aktivitou a chladnější podzimní počasí může vytvářet i příznivější podmínky, než byla letní tropická vedra. Bohužel i zde může dojít ke zranění. Vyplatí se proto dodržovat několik jednoduchých pravidel.

Sportem doopravdy pouze ku zdraví

  • Nemyslete si, že jste nezranitelní. Pokud běháte po běžném povrchu, nejspíš se vám nějaké to zranění jednou za rok nevyhne. Je lepší s tím počítat, budete tak lépe vnímat své tělo, pokud se vám snaží říct, že není vše v pořádku. Běžci, kteří si myslí, že se jim nemůže nic stát, často ignorují podobná znamení a jdou i přes bolest, což vede ke zraněním mnohdy ještě horším.
  • Uvědomte si, že vše má svou příčinu. Běžecká zranění se sama od sebe jen tak nepřihodí – vždy existuje nějaký důvod. Může tomu napomoci například nevhodná obuv, svalová slabost či nevyváženost anebo špatné načasování. Pokud tedy budete schopni odhalit, co vám způsobuje bolest, můžete se tak zbavit nejen výsledného příznaku, ale zároveň lze bolesti zabránit, aby se vrátila zpět.
  • Pamatujte, že být zdravý je důležitější než splnit tréninkový plán. Pokud cítíte bolest, zbytečně se nepřetěžujte jen z důvodu obav, že pokud vynecháte trénink, nedosáhnete stanovených cílů. Pamatujte na heslo „Nemůžete se dostat do cíle, pokud se nedostanete na start“. Naopak uváženým odpočinkem v počátcích možného poranění ušetříte čas, který by byl nezbytný pro rekonvalescenci po závažnějším zranění.
  • Zabudujte do svého tréninku i posilování. Mnoho potíží, obzvláště poranění kolen či kyčlí, je odvozeno od svalové slabosti či nevyváženosti. Posilujte proto nejen dolní končetiny, ale například i svaly břišní a zádové, které jsou velmi důležité pro správné držení těla.
  • Nezanedbejte své zranění. Pokud se přece jen už něco přihodí, nespoléhejte na to, že se s tím vaše tělo vypořádá samo, a pomozte mu. Je-li to vážné, neváhejte se obrátit na odbornou pomoc.

(boba)

Zdroj: http://running.about.com/od/injuryprevention/tp/7-Steps-For-Running-Injury-Prevention.htm

Datum publikace: 6.10.2013


Čtěte dále