Sedm tipů, jak se při zdolávání novoročních předsevzetí nezranit

Sedm tipů, jak se při zdolávání novoročních předsevzetí nezranit

Mezi běžná poranění při sportu patří natažení a natržení svalů či vazů, ale i záněty kloubů. Podle sportovních lékařů by však riziko zranění nemělo odradit jedince odhodlané zlepšit svůj zdravotní stav a vybudovat si dobrou fyzickou kondici. Naopak je potřeba motivaci posilovat. Nadšencům je však třeba připomenout, aby dbali na některá opatření, a to před, v průběhu i po zakončení každé fyzické aktivity. Taková příprava snižuje pravděpodobnost zranění a zvyšuje šance na úspěch.

Předsevzetí plňte bezpečně!

  1. Zpočátku se vyhýbejte snahám překonat všechny „světové“ rekordy. Jestliže jste se rozhodli pro běh, nemá smysl začínat první den maratonem. Startujte na nižší úrovni, na kratší trase a zvolte tempo, které vám vyhovuje. Během každého dalšího tréninku zátěž postupně zvyšujte.
  2. Před cvičením se nezapomeňte rozpohybovat. Krátké protáhnutí, kterým se zahřejete, vás psychicky i fyzicky připraví na výkon a sníží riziko zranění. 
  3. Po tréninku je naopak nutné nechat tělo vychladnout a postupně zotavit. Snížíte tak následné bolesti svalů a jejich ztuhlost.
  4. Pokud vydržíte až do léta, dávejte pozor na přehřátí. Během cvičení se snažte odpočívat ve stínu. Chraňte se nošením lehkého, světlého oblečení a slunečních brýlí. Nezapomeňte se natřít opalovacím krémem.
  5. Pijte dostatek tekutin před, během i po cvičení. Nejlepší je voda, ale vhodné jsou také iontové nápoje speciálně určené pro sportovce. Vypijte alespoň 2 sklenice vody (500 ml) jednu hodinu před startem a 150 ml každých 15 minut během tréninku. Měli byste zůstat dostatečně hydratovaní i po cvičení.
  6. Používejte ochranné pomůcky, jako jsou helmy a chrániče zubů i dalších částí těla. Důležitou součástí vybavení jsou kvalitní boty určené pro vybraný typ sportu.
  7. Pokud navzdory výše uvedeným opatřením dojde k vážnějšímu zranění, neodkládejte návštěvu lékaře. Drobnější poranění zkuste nejprve zvládnout za pomoci doporučených postupů shrnutých do zkratky RICE:
  • Rest – odpočinek,
  • Ice – ledování,
  • Compression – stlačení,
  • Elevation – vyvýšení.

Bez ohledu na věk není nikdy pozdě zlepšovat fyzickou kondici. Prospějete svému zdraví, a navíc budete mít radost z pohybu.

(hah)

Zdroje:

http://bergamohealth.com.au/blog/avoiding-injury-whilst-fulfilling-new-years-resolutions

http://sma.org.au/2010/12/don%E2%80%99t-let-injury-sideline-your-new-year-resolution-2/

 

 

Datum publikace: 9.1.2017


Čtěte dále