Obávané UV záření – s nadmořskou výškou vzrůstá jeho intenzita!

 Obávané UV záření – s nadmořskou výškou vzrůstá jeho intenzita!

O nutnosti ochrany pokožky a očí před UV zářením během teplých měsíců nikdo nepochybuje. V zimě ale může od slunce hrozit dokonce větší nebezpečí než v létě. Na lyžovačku se proto řádně vybavte!

Jízda na sjezdovce v sobě může skrývat mnohem více než jen relax a adrenalin. Například nebezpečí v podobě slunečních paprsků. Vyrážíte-li za sněhem, spolu s nadmořskou výškou vzrůstá i intenzita UV záření – každých asi 300 metrů se zvyšuje o 4–5 % původní hodnoty. Bílá pokrývka navíc výborně toto záření odráží. Množství, kterému jste vystaveni, je tedy doopravdy vysoké. Ani zatažená obloha v tomto případě neznamená bezpečí. Více než 80 % UV záření totiž dokáže mraky projít. Proto raději i v takových dnech používejte stejná opatření proti slunci jako obvykle.

I zimní paprsky mají sílu

Jak při pobytu na horách snížit riziko možného poškození pokožky, to napoví následující tipy:

  • Používejte širokospektrý opalovací krém s faktorem 30 nebo vyšším, kdykoliv trávíte venku více času. Naneste jej 30 minut předtím, než vyrazíte na svahy (aby stihl nastoupit jeho účinek).
  • Přípravek aplikujte v množství uvedeném výrobcem (obvykle se udává 1 čajová lžička na plochu obličeje) a rovnoměrně jej rozetřete po celé pokožce vystavené slunci. Nezapomínejte ani na oblast rtů, uši, okolí očí a vlasů, krk, spodní stranu brady a ruce.
  • Vhodné jsou hydratační opalovací krémy s přísadami jako lanolin nebo glycerin, protože podmínky na horách bývají vůči pokožce docela drsné.
  • Znovu nanášejte preparát každé 2 hodiny nebo ihned poté, co se hodně zpotíte. Proto si ho s sebou berte i na sjezdovku, spolu s balzámem na rty (ten by měl mít faktor 15 a vyšší). 
  • Používejte pokrývku hlavy nejen kvůli teplu. Díky ní zmenšíte i plochu pokožky vystavené UV záření.
  • Myslete též na další ochranné pomůcky – např. lyžařské masky, které nechávají na slunci pouze malý okrsek kůže.
  • Péči potřebují i oči. Sluneční brýle s více než 99% ochranou proti UV a s polarizovanými skly jsou určitě skvělou volbou. Chrání oko, víčka a oblast kolem očí, které jsou právě častými místy výskytu rakoviny kůže a sluncem vyvolaným stárnutím kůže. Navíc nebudete oslňováni, a jízdu si tak více užijete.
  • Pamatujte, že sluneční svit je nejintenzivnější mezi 10. hodinou dopolední a 16. hodinou odpolední. Pokud jste tedy většinu dne na sjezdovce, dělejte pravidelné přestávky kvůli novému nanesení opalovacího krému.
  • Nezapomínejte ani v zimě na dostatečný pitný režim!

(ivh)

Zdroj:
SKIN CANCER FOUNDATION. Essential Outdoor Sun Safety Tips for Winter. Dostupné z: www.skincancer.org

Datum publikace: 29.2.2016


Čtěte dále

© 2019 Meditorial | ISSN 1804-0810

  • O projektu
  • Informace pro média
  • Redakční rada
  • Napsali o nás
  • Kontakt