Jste připraveni na zimu? Rady, jak předejít zraněním při sportu

Jste připraveni na zimu? Rady, jak předejít zraněním při sportu
V sezóně zimních sportů se plní nejen sjezdovky, kluziště a ostatní sportoviště, ale bohužel také úrazové ambulance. Zranění při zimních radovánkách přibývá. Pokud se nechcete stát součástí smutných statistik, měli byste dodržovat pár pravidel.

Většina „zimních“ úrazů je spojená právě se sportem. Závažná zranění však přináší i uklouznutí na zledovatělém chodníku nebo „pouhé“ odklízení sněhu.

Nejčastěji se jedná o poranění horních končetin, protože se při pádu snažíme chránit rukama. Typickým úrazem je tak zlomenina v oblasti zápěstí, která si může vyžádat operaci nebo dlouhodobé znehybnění horní končetiny v sádře. Výjimkou však nejsou ani další typy poranění kostí, zranění měkkých tkání nebo orgánů.

Miniencyklopedie nejčastějších úrazů

  • Lyžování a snowboarding. Při lyžování a snowboardingu je pro udržení rovnováhy a pohybu důležitá síla dolních končetin. Mezi častá zranění proto patří zánět šlach svalů dolních končetin v důsledku přetížení. Pro lyžaře je typické především poranění kolene, od podvrtnutí až po přetržení předního zkříženého vazu, podélných vazů a poranění menisků. Poměrně obvyklý je i takzvaný lyžařský palec, kdy při pádu dojde k poranění palce o lyžařskou hůlku. Zranění je charakterizované přetržením kloubních vazů v palci a zlomeninami prvního článku palce. Snowboardisté v porovnání s lyžaři častěji trpí poraněním dolní části zad v důsledku pádů.
  • Bruslení. Mezi nejčastější zranění při bruslení patří podvrtnutí hlezna, které může být doprovázeno i závažnými zlomeninami vnějšího nebo vnitřního kotníku. Při pádu na horní končetinu vznikají zlomeniny v oblasti předloktí a zápěstí.
  • Sáňkování, bobování. Sjíždění zasněženého kopce patří k oblíbeným radovánkám dětí i dospělých. Vysoká rychlost a špatná ovladatelnost sáněk nebo bobů však může vyústit v těžké poranění. Kromě končetinových poranění se jedná o závažné úrazy hlavy, obličeje nebo páteře.

 „Čtyřka“ pro vaši bezpečnost

  1. Nikam nespěchejte. Konečně jste si vzali pár dní volna a chcete si je užít na zasněžené sjezdovce? Času je v současné době opravdu málo, ale pokud jste celý rok nic moc nedělali, nevydávejte se hned na nejobtížnější svahy. Nejen svaly, ale také nervová soustava potřebují trochu oživit jízdu po svazích, a proto začněte hezky zvolna.
  2. Bez zahřátí a protažení ani oblouček. Tělo se brání ztrátám tepla tím, že většinu proudu krve soustředí k vnitřním orgánům. Svaly, vazy a další měkké tkáně jsou tak málo prokrvené, „ztuhlé“ a náchylné k poranění. Před každou aktivitou se proto aspoň trochu rozhýbejte a protáhněte.
  3. Správné vybavení je povinnost. Helma, správná velikost obuvi, chránič páteře, teplé a prodyšné oblečení. Při zimních sportech dvojnásobně platí, že štěstí přeje připraveným. Pokud si nevíte rady se správným vybavením, navštivte některou prodejnu se sportovními potřebami nebo se poraďte s odborníkem online.
  4. Vždy ve střehu. Ze statistik vyplývá, že mnoho úrazů vzniká v důsledku únavy. Přepětí fyzických a psychických sil způsobí snížení pozornosti, pomalejší reakce, ale také horší koordinaci. Sledujte signály těla, že je vhodný čas skončit a nechat pokračování na další den.

(holi)

Zdroje:

www.nwpc.com/prevent-winter-sports-injuries/

orofinophysicaltherapy.com/uncategorized/avoiding-winter-sports-injuries/

reference.medscape.com/features/slideshow/winter-sports-injuries#page=1

www.rothmaninstitute.com/stories/news-and-blog/broken-bones-from-winter-sports


Čtěte dále