Sportem ku zdraví, ale… aneb Správná péče o akutní rány

Sportem ku zdraví, ale… aneb Správná péče o akutní rány

Přibližně třetina všech dětských zranění vzniká během sportu. Nejčastěji dochází k poranění dolní části těla, jedná se až o 42 % všech sportovních úrazů. Poranění horních končetin tvoří zhruba třetinu a hlava s krkem bývají zraněním zasaženy v 16,4 %. Zvýšené riziko zranění hrozí zejména u kontaktních sportů nebo při vynechávání rozcviček před cvičením. Mezi nejčastější sportovní úrazy patří podvrknutí, natažení svalů, poranění kolene, poškození Achillovy šlachy, zlomeniny či vykloubení.

Při první pomoci se u sportovních úrazů používá tzv. metoda RICE. Jde o zkratku anglických slov rest, ice, compression, elevation, tedy odpočinek, ledování, stlačení a zdvižení. U odřenin a drobných ran se ale postupuje jinak.

Ošetření krok za krokem

  1. Zabraňte přenosu infekce. Než začnete s vlastním ošetřováním zranění, důkladně si umyjte ruce, abyste ránu neinfikovali.
  2. Zastavte krvácení. Menší ranky či škrábnutí přestanou krvácet sami od sebe, někdy je třeba krvácení zastavit přiložením gázy nebo čisté látky a zvednout postiženou oblast nad úroveň srdce.
  3. Ránu vyčistěte. Omyjte postižené místo pod tekoucí vodou, okolí rány očistěte mýdlem. Dejte však pozor, aby se mýdlo nedostalo do rány. Pokud v ráně zůstávají nečistoty, odstraňte je sterilní pinzetou. Větší předměty ale z rány neodstraňujte, ránu jen překryjte a vyhledejte lékaře.
  4. Použijte HemaGel. Na ránu naneste tenkou vrstvu HemaGelu.
  5. Ránu můžete překrýt. Pokud je ranka nebo odřenina malá, není třeba ji překrývat. Pokud je větší nebo je umístěna v místě častého kontaktu, raději ji překryjte.
  6. Ránu pravidelně převazujte. Doporučují se převazy minimálně jednou denně nebo vždy, když je obvaz mokrý či špinavý. Při použití prostředku k vlhkému hojení HemaGelu je možné snížit počet převazů až na jednou za 3 dny. Produkty na této bázi se jednoduše a pohodlně aplikují, zabraňují vstupu infekce do rány a umožňují bezbolestný převaz.
  7. Chraňte se před tetanem. Zkontrolujte očkovací průkaz, zda již nebyla překročena platná doba očkování proti tetanu.
  8. Dejte pozor na komplikace. Častou komplikací malých poranění je rozvoj infekce. Projevuje se zarudnutím, proteplením, bolestí, sekrecí z rány, škubáním v ní nebo otokem. V takovém případě je namístě navštívit lékaře.

Vlhko urychluje hojení

K co nejrychlejšímu zhojení se dnes používají zdravotní prostředky založené na principu vlhkého hojení ran, při kterém dochází k vychytávání škodlivých kyslíkových radikálů z rány. Vedle urychlení procesu hojení je potlačený i vznik jizev a při hojení se snižuje riziko komplikací.

Ať už se věnujete pohybu jen pro radost, či jste profesionální sportovec, čas od času se můžete zranit. Při menších úrazech využijte našeho postupu, ale pokud jste utrpěli vážnější poranění nebo pokud se rána dlouho nehojí, je nejlepší ošetření nechat na odborníkovi.

(viv)

 

Zdroje:

https://www.healthline.com/health/sports-injuries

https://www.healthline.com/health/sports-injuries/treatment#day-one

https://www.mayoclinic.org/first-aid/first-aid-cuts/basics/art-20056711

Datum publikace: 7.2.2019


Čtěte dále

© 2019 Meditorial | ISSN 1804-0810

  • O projektu
  • Informace pro média
  • Redakční rada
  • Napsali o nás
  • Kontakt